Preparing Middlesbrough [ENG] Preparando Middlesbrough [PT]

April 29, 2015 § 1 Comment

[ENG]

Earlier this year I traveled to Middlesbrough on the Tees estuary. It is a stop on my traverse of the former industrial cities if the first industrial revolution. Whenever I mention this project many people associate its imaginative or reportage practice within the tradition of Orwell’s Road to Wigan Pier but that practice was well established before Orwell’s excursion — consider Engles’ The Condition of the Working Class in England [1845], Ellen Wilkinson’s The Town that was Murdered [1939], Bill Brandt The English At Home [1936], Mrs Gaskell Mary Barton [1848], Charles Dickens Hard Times [1854]. A closer companion would be J.B. Priestley’s English Journey of 1934 which he labelled “Being a rambling but truthful account of what one man saw and heard and felt and thought during a journey through England during the autumn of the year 1933”.

On these excursions [three to five days long; eight hours a day walking] the purpose is the walk and the experiencing of the walk and the acknowledgment of its topography. There is no map to consult nor do I feel the need of one since I am not seeking known spaces; I acknowledge only that which I note and record in passing.

Had it not been for the emergence of the practice contained within The Elephant’s Journey  the photographic record [unedited]  would have sufficed as the only evidence of my engagement with the space. ‘Engagement’ is the crucial word here. To what extent is a photograph evidence of engagement? In an earlier post I described my ‘engagement’ with the space of The Old Blind School in Liverpool. This was an engagement in which the work that I inserted into the space was an act of making in its broadest sense: it considered the space, its history, its texture, its evolution, its purpose, its current state. The pieces that were inserted represented an attempt to reflect these inherent characteristics of the School both in their making, their preparation, their textures, their placement, their response to the location as ‘A Possible Canvas’ — actions that we felt were not present in the objects on display as part of the Biennial.

In preparing work with which to make a return journey to Middlesbrough I kept in mind the Liverpool intrusions; hoping to locate the work in spaces that are the source of the images. I have acknowledged the textures of the locations & reflected the expanse of the city in the content.

Below are samples of the documentation of the making. More follows after locating the images in their found spaces in Middlesbrough.

Middlesborough making_1 Middlesborough making_2 Middlesborough making_3 Middlesborough making_4 Middlesborough making_5 Middlesborough making_6 Middlesborough making_7 Middlesborough making_8 Middlesborough making_9 Middlesborough making_0010 Middlesborough making_0011John Levett

[PT]

No princípio deste ano, viajei ate Middlesbrough no estuário do Tees. É uma paragem na minha travessia das cidades industriais da primeira revolução industrial. Cada vez que falo deste projeto, muitos associam este imaginário ou pratica de reportagem com a tradição de “O Caminho para Wigan Pier” de George Orwell, mas essa prática foi estabelecida antes da excursão de Orwell – há que considerar “A Situação da Classe Trabalhadora em Inglaterra” de Engels (1845), “The Town that Was Murdered”, de Ellen Wilkinson (1939), “The English at Home” de Bill Brandt (1936), “Mary Barton”, de Sra. Gaskell (1848) e “Tempos Difíceis”, de Charles Dickens (1854). Um companheiro mais próximo será “English Journey” (1934), que ele catalogou de “Ser uma descrição errante, mas verídica, do que um homem viu e ouviu durante uma viagem através de Inglaterra, no Outono de 1933”.

Nestas excursões (que duram entre 3 a 5 dias, 8 horas de caminhada por dia), o propósito é a própria caminhada e a experiência do andar e o respetivo conhecimento da sua topografia. Não há mapa para consultar, nem sinto a necessidade de um, já que não procura lugares conhecidos. Procuro apreender o que vejo e registo ao passar.

Se não fosse o aparecimento do projeto “A Viagem do Elefante”, o registo fotográfico (sem edição), teria sido suficiente, como a única prova da minha ligação com o espaço. “Ligação” é a palavra-chave aqui. Até que ponto é uma imagem a prova de uma ligação? Num post anterior, descrevi a minha “ligação” com o espaço da “Old Blind School” em Liverpool. Esta foi uma ligação em que o trabalho que inseri no espaço foi um ato de fazer, no seu mais amplo sentido: considerou o espaço, a sua história, a sua textura, a sua evolução, o seu propósito, o seu estado atual. As peças inseridas representaram uma tentativa de refletir estas características inerentes à Escola, quer na sua criação, na sua preparação, nas suas texturas, na sua localização, na sua resposta como “Uma Tela Possível” – ações que sentimos que não estavam presentes nos objetos expostos, como parte da Bienal.

Ao preparar trabalho com o qual pudesse fazer uma viagem de regresso a Middlesbrough, mantive no pensamento as experiências em Liverpool; esperando localizar o trabalho nos espaços que são a fonte das imagens. Eu reconheci as texturas dos locais e refleti a expansão da cidade no seu conteúdo.

Em baixo estão alguns exemplos do registo da criação. Mais se seguirá após a colocação das imagens, nos lugares correspondentes em Middlesbrough.

Middlesborough making_1Middlesborough making_2Middlesborough making_3Middlesborough making_4Middlesborough making_5Middlesborough making_6Middlesborough making_7Middlesborough making_8Middlesborough making_9Middlesborough making_0010Middlesborough making_0011John Levett

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